למה ירדו מספר ההרוגים בתאונות הדרכים

    ד''ר יעקב שיינין No Comments on למה ירדו מספר ההרוגים בתאונות הדרכים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    החודשיים הראשונים (ינואר + פברואר) של 2014 מייצגים תופעה חסרת תקדים בתאונות הדרכים בישראל. מספר ההרוגים בתאונות דרכים בחודשיים הראשונים של השנה, נמוך בכ-40% בהשוואה לחודשיים הראשונים של שנת 2013. כלומר בהשוואה ל 55 הרוגים בחודשיים הראשונים של 2013 היו השנה רק 33 הרוגים, 21 הרוגים פחות. על פי ההתנהגות בחודשיים הראשונים של 2014 (60% מההרוגים של 2013) ותוך שימוש טכני בשיטת האקסטרפולציה, ישנם כאלו הצופים לירידה אל מתחת ל-200 הרוגים בשנת 2014. ולא היא !

    על פי מודל ראשוני פשטני וקטן, ניתן להעריך כי החודשיים הראשונים של 2014 הם תופעה נדירה הקשורה כנראה ברובה למזג האוויר יוצא הדופן ששרר כאן בחודשים, ינואר + פברואר. במציאות לא יתכן שינוי קבוע כל כך חד בהרוגים בתאונות דרכים בתקופה כה קצרה. לכן אנו עדים למאורע זמני המתרחש בדרך כלל "באוכלוסייה יחסית קטנה" ביחד עם תנאים מיוחדים. בשלב ראשוני זה של המחקר, אין עדיין את האפשרות לקבוע בכלים הסטטיסטיים במדויק את השפעת מזג האוויר על מספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל. אבל מניתוח ראשוני של הנתונים בעשר השנים האחרונות עולה שניתן לזהות עתה רק גורם אחד הקשור לתאונות דרכים, שיכול להסביר כמחצית מהירידה הדרמטית במספר ההרוגים השנת 2014 והוא העדר ימי גשם בחודשיים הראשונים של השנה. בנוסף ישנה כמובן המגמה הנמשכת כבר 10 שנים של ירידה מתמשכת בקצב שנתי ממוצע של 5%-, אבל עם תנודתיות שנתית גבוהה שנעה בין 10%+ לבין 20%- (שאופיינית למדגם קטן).

    שני החודשים ראשונים של שנת 2014 הם אכן גם מקרה יוצא דופן מבחינת מזג האוויר. החורף השנה עבר עם 7 ימי גשם בלבד, ללא סופות, ללא קרח וללא סערות. זאת לעומת ממוצע של 23 ימי גשם בחודשים ינואר + פברואר, בתשע השנים הקודמות. הגרף להלן מראה את מספר ימי הגשם ב-10 שנים האחרונות.

    בשלב ראשוני זה השתמשתי במודל הכולל רק 10 תצפיות לשנים 2005 – 2014, של ימי גשם בחודשים ינואר+ פברואר. ממספר ההרוגים בחודשיים אלו במהלך 10 השנים נוכתה המגמה של ירידה ממוצעת של 5% לשנה הנובעת ממכלול שלם של גורמים של (כבישים, טכנולוגיות רכב, מודעות, אכיפה וכו'). בדך זו נאמדו ההרוגים כתוצרה מימי הגשם ללא השפעת המגמה.

    התוצאות האמפיריות במדגם קטן זה מראות שיום גשם ממוצע בשני חודשי החורף הראשונים מוסיף כ-0.9 הרוגים ליום בתאונות דרכים בישראל (מקדם המתאם בריבוע 0.69, ה-F מובהק = 18, וגם ה t של המקדם מובהק = 4.3).

    כלומר על פי המודל הירידה בסך כולל של 21 הרוגים השנה לעומת שנה שעברה בחודשיים הראשונים (ינואר + פברואר), מתפלגת כדלקמן: העדר ימי גשם הביאו לירידה של כ 12 הרוגים בהשוואה לשנת 2013, עוד ירידה של 2 הרוגים הינה בגין מגמת הירידה הרב שנתית בהרוגים (5% לשנה) ואילו ירידה של 7 הרוגים מיוחסת לסטייה סטטיסטית מקרית שצפויה להתקזז לפחות בחלקה הגדול במהלך עשרת החודשים הבאים. מודל זה מתייחס לימי גשם רק בחודשי החורף הקשים (ינואר – פברואר) ולכן אין להשליך ממנו בשלב זה על כלל ימי הגשם בשנה הכוללים מעל 20 ימי גשם בסתיו ובאביב.

    השוואה לארה"ב

    מחקר מקיף בארה"ב על כלל התאונות הקשורות למזג האוויר בשנים 2002 – 2012 מראה בברור ש- 8% מכלל הרוגים הם תוצאה של גשם. סה"כ בארה"ב בממוצע של 2002 – 2012, כ-17% מההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב הם כתוצאה ממזג האוויר (שלגים, סערות, שיטפונות, כביש רטוב, ערפל וגשם). כלומר השפעת מזג האוויר זו תופעה ידועה ומשמעותית ביותר.

    הסיכוי להפחתה בהרוגים

    במידה והסבר כאן של מזג האוויר נכון, הוא נותן תקווה שניתן בישראל למנוע תאונות קשות בימי גשם, הן באמצעות צמיגים לא שחוקים, איזון גלגלים ובלמים, ובעיקר באמצעות נהיגה נכונה בתנאי גשם וראות גרועה. בעזרת מודעות והדרכה נכונה נראה שנוכל להוריד את אותו מקדם של 0.9 הרוג בתאונות דרכים ביום גשם ממוצע בחורף. ברור שאצלנו הנהגים מופתעים יותר ממזג אוויר חורפי כי אנו מדינה על גבול המדבר. בכוונתי להציג תזה זו ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולבדוק אם אכן ניתן להפחית משמעותית את תאונות הדרכים בימי גשם.

    סיכום

    על פי אומדנים מוקדמים נראה שמספר ההרוגים השנה (2014) בתאונות דרכים יעמוד על 290 – 280 איש, אומנם נמוך בכ- 10% משנת 2013 אבל לא בהתאם לחודשיים הראשונים.

    להערכתי, בהשוואה לשנת 2013 הירידה של 21 הרוגים התאונות דרכים מקורה כאמור: 12 איש הם תוצאה של מיעוט ימי גשם, ירידה של 7 הרוגים זוהי הסטייה המקרית שצפויה להתקזז במשך השנה וירידה של כ-2 הרוגים תוצאה של מגמה מתמשכת של ירידה בשיעור ממוצע של 5% לשנה.

    בתנאי מזג אוויר נורמלי, ואם תימשך המגמה של ירידה שנתית בשיעור של 5% בהרוגים (נראה שמאוד יהיה קשה להמשיך מגמה זו) אנו צפויים להימצא על תוואי של כ- 270 הרוגים לשנת 2015. חובה עלינו לזכור שתוואי זה לא מובטח לנו כלל וכולם יצטרכו לפעול בצורה אפקטיבית כדי לאפשר להגיע לייעד ביניים זה.

    בנוסף, אני מציע להתחיל בהדרכה אינטנסיבית לנהיגה נכונה בימי החורף הסוערים, ולא לחכות להוכחות חותכות ! גם אם ההשפעה תתברר כחלשה יותר, תמיד נהיגה נכונה במזג אוויר סוער רק עוזרת לבטיחות בדרכים.

    ולבסוף יש לזכור שהיעד הלאומי לשנת 2020 הוא להיות בין 5 המדינות הבטוחות בעולם, שכיום המשמעות שלו היא לרדת אל מתחת ל-245 הרוגים תוך גידול של 20% בנסיעה.



    0 תגובות